کد خبر 1647297
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

مهریه از مباحث حقوقی مهم در ازدواج‌های شرعی و قانونی در جوامع اسلامی می‌باشد . مهریه یک توافق مالی بین زوج و زوجه بوده که نسبت به عقد نکاح یک قرارداد تبعی و جداگانه محسوب می شود ، اما باید شرایط صحت قراردادها به صورت کامل در آن رعایت شده باشند . مهریه یک حق مالی است که به نفع زوجه و بر عهده زوج قرار گرفته ، که فلسفه آن نشانه احترام و تعهد مرد به زن ، پشتوانه مالی زوجه ، حفظ تعادل مالی ، احساس امنیت در زندگی مشترک ، پیشگیری از طلاق بی‌رویه و ... می‌باشد .

مهریه و نکات حقوقی که یک وکیل میگوید !

با وجود فواید ذکر شده مهریه در موارد زیادی به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده است .در این مقاله به توضیح مال موضوع مهریه ، زمان تعیین مهر ، انتقال مهریه به وراث زوجه ، مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه ، نحوه مطالبه مهریه توسط وکیل مهریه می پردازیم با ما همراه باشید .

مال موضوع مهریه

هر چیزی که ارزش اقتصادی ، قابلیت تملک و امکان نقل و انتقال داشته باشد را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد . مال موضوع مهریه هم می‌تواند عین معین ( مثل خانه ، زمین ، کارخانه ، ماشین و ... ) و یا عین کلی ( مثل سکه ، دلار ، وجه نقد ، اجاره بها و ... ) باشد .

زمان تعیین مهر

زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر ، در زمان عقد یا پس از عقد نکاح میزان مهر را مشخص کنند .

نکته : چنانچه مهر عین معین باشد لازم نیست که حتماً به زوج تعلق داشته باشد و عین معینی که در تملک اشخاص ثالث بوده را نیز می‌توان به عنوان مهر تعیین نمود . که در این صورت دو حالت پیش می‌آید :

  • حالت اول : مالک عین معین ، راضی به انتقال آن به زوجه باشد : در این صورت عین معینی که به عنوان مهر معین شده به زوجه منتقل می‌شود .
  • حالت دوم : چنانچه مالک عین معین ، راضی به انتقال آن نباشد : در این صورت زن مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود .

انتقال مهریه به وراث زوجه

همانطور که گفتیم مهر یک حق مالی بوده که موضوع آن باید مالیات داشته و نقل و انتقال آن امکان پذیر باشد . در نتیجه اگر مهر تعیین شده و زوجه فوت کند مهر به وراث قانونی او منتقل شده حتی اگر بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد .

مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه : در این نوع مهریه ، زوجه هر زمانی که اراده کند می‌تواند مهریه خود را مطالبه کرده ، و توانایی یا عدم توانایی زوج در پرداخت آن ، تاثیری در مطالبه آن نداشته و زوج مکلف به پرداخت می باشد .

مهریه عند الاستطاعه : در این نوع مهریه ، زوج تنها زمانی موظف به پرداخت مهریه بوده که توانایی مالی لازم را داشته باشد و چنانچه زوجه خواهان پرداخت مهریه بوده و زوج ثابت نماید که توانایی مالی لازم برای پرداخت آن را ندارد تکلیفی بر ذمه ی او نیست .

نحوه مطالبه مهریه

مهریه حق قانونی زن بوده و او هر زمان که اراده کند می تواند آن را مطالبه کند . ولی با اینکه مهریه حق زن بوده ولی مطالبه و گرفتن آن سخت ، پیچیده و زمان بر است . مطالبه مهریه از دو راه امکان پذیر است : از طریق دادگاه و اداره ثبت .

مهریه و نکات حقوقی که یک وکیل میگوید !

یک ) مطالبه مهریه از طریق دادگاه :

در این روش زوجه باید دادخواست مطالبه مهریه را به همراه ضمائم آن تهیه ، و به دادگاه صالح ارسال کند . سپس دادگاه تشکیل جلسه داده و محتویات پرونده و وضعیت مالی زوج را بررسی و در نهایت حکم به پرداخت مهریه به صورت یکجا و یا به صورت اقساط صادر کند .

دو ) مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت :

در این نوع مطالبه زن ابتدا به دفترخانه‌ای که ازدواج در آن ثبت شده مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی و عقدنامه درخواست صدور اجراییه برای پرداخت مهریه خود می‌کند . دفترخانه با بررسی مدارک و احراز صحت آنها اجراییه صادر و به زوج ابلاغ می‌شود . چنانچه زوج در مهلت قانونی اقدام به پرداخت مهریه نکند زوج می‌تواند از طریق اداره اجرای ثبت اسناد موضوع را پیگیری نماید .


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس